“Як хороше жити під сонцем Жар-птиці!”

Розробка відкритого уроку з теми “Світ дитинства – вічне джерело натхнення, енергії, здоров’я і мрії” за віршем Ірини Жиленко “Жар-птиця”

Мета уроку: розглянувши особливості творчості поетеси, її поезію «Жар-птиця», збудити у дітей бажання бути щасливим, щиро і радісно дивитися на світ, дбати про своє майбутнє і радіти дитинству як вічному джерелу енергії, натхнення, здоров’я і мрії; виховувати здоровий спосіб життя, оптимістичний погляд на світ, добро, упевненість в завтрашньому дні; розвивати уяву, фантазію, асоціативне й критичне мислення, емоційно-вольову сферу.

Обладнання: презентація, роздатковий матеріал, уривок з мультфільму, підручники, зошити.

Хід уроку:

  1. Хвилинка емоційного налаштування

І знову в школу, день новий настав,

Чудовий чи не дуже –вам судити.

Один мислитель так колись сказав:

Самі свій настрій маємо творити!

—  Діти, а з яким настроєм сьогоднішній день зустріли ви? З чим це пов’язане?

— Чи впливає погода, якась пора року на ваш настрій?

— А чи залежить від настрою ваше самопочуття? Як саме?

— А що вам допомагає подолати нудьгу й поганий настрій?

Відповіді учнів

— А я хочу з вами поділитися своїм рецептом: мені допомагає гарна книга. А в найбільш похмурі дощові дні – поезія. Її ритмічність, гармонія, ліризм заспокоюють, дають змогу долати напругу, навіть знімають головний біль. Поезія не лише розважує, надихає, вона просто ще й прикрашає наш світ. І саме в таку силу поезії вірила відома українська письменниця Ірина Жиленко, яка народилася в 1941 році, а пішла з життя зовсім недавно – в 2013. Її народження і перші роки життя припали на роки Другої світової, коли вогонь і сірий дим заграв вирував над нашою Україною. А справжнє дитинство – на тяжкі повоєнні роки, коли дітям дуже рано доводилося дорослішати. Тож дитинство, світле й різнобарвне, вона відтворила у своїх творах.

Портрет

2. Перевірка д/з

— Вдома ви мали прочитати про життя письменниці, знайти, крім підручника, інформацію в допоміжній літературі чи в мережі Інтернет. Щоб перевірити вашу роботу, пропоную гру в асоціації. На екрані з’являтимуться зображення. Ви повинні сказати, як вони пов’язані з Іриною Жиленко.

Київ – місто, де народилася Ірина Жиленко, за її поезіями можна вивчити це місто, його найзатишніші місця.

Дитячий садок – Ірина Жиленко працювала вихователькою в дитячому садку.

Колоски – у Ірина Жиленко є дитяча збірка «Достигають колоски».

«Літературна Україна» – у редакції цієї газети працювала письменниця.

Фіалки –улюблені квіти Ірини Жиленко, у неї навіть є особливі вірші – вірші-фіалки.

Палітра фарб – поезія Ірини Жиленко багатоколірна, фахівці підрахували, що кольори в її віршах згадуються 1049 разів!

3. Повідомлення теми уроку. Мотивація

Учитель: Справді, своєю поезією Ірина Жиленко прагнула розфарбувати наш сірий буденний світ, обравши девізом таку думку: «любити землю, любити людей, любити працю і ранкові гомони в ім’я всього сущого на землі творити свою «оду радості», «оду весні». А чи знаєте ви, що кольори насправді впливають на нас? Від них може залежати наше самопочуття, наше психічне здоров’я, інколи – швидке одужання. Знаю, що декілька учениць підготували щодо цього цікаву інформацію:

Учениця 1: Лікування кольорами називають хромотерапія. Фахівці-лікарі говорять щодо кольорів таке: червоний колір стимулює роботу мозку і м’язів, але коли вас лихоманить, краще червоне не одягати.

Учениця 2: Зелений колір позитивно впливає на зір, фіолетовий стимулює роботу залоз внутрішньої секреції, а синім, наприклад, лікують хвороби горла. Але довго синій застосовувати не можна, бо втомитесь і можете відчути нудьгу.

Учениця 3: А ось жовтий покращує травлення, піднімає настрій. Але коли ви перезбуджені, у вас підвищена температура тіла, уникайте жовтого! Він це тільки посилитись. Тож оточуйте себе потрібними кольорами і будьте здоровими!

Учитель: Напевно, розуміючи важливість яскравих фарб у житті людини, писала свої по-справжньому сонячні поезії Ірина Жиленко. Одна з них – «Жар-птиця». А тема нашого уроку звучить так «Поезія Ірини Жиленко «Жар-птиця». Світ дитинства –вічне джерело натхнення, енергії, здоров’я і мрії».

Діти записують

Учитель:

Коли не щастить і у всіх сумні лиця,

Із казки до нас прилітає Жар-птиця.

І кожному з нас подарує перо,

Бо там, де дитинство, там щастя й добро!

4. Опрацювання нової теми

Учитель: Пропоную прочитати виразно вірш і довести, що він має багато спільного з казками, які нам читали в ранньому дитинстві, коли ми тільки вчилися мріяти, боротися, вірити в перемогу добра над злом.

Виразне читання поезії кількома учнями

– Що ж спільного в поезії з казками?

Орієнтовні відповіді учнів:

● поряд з ліричною героїнею живе чарівниця;

● у клітці тримає не папугу, н-д, а Жар-птицю;

● є представники злих сил (Ґава), яка нагадує Бабу Ягу;

● добро протистоїть злим силам;

● Жар-птиця поводить себе, як дитина (полюбляє солодке, інколи може простудитися, любить свободу, дуже вразлива, робить щасливими інших)

Учитель: Образ Жар-птиці зустрічаємо у багатьох казках, він є одним із найяскравіших у слов’янській міфології.

Слайд Жар-птиця

Учениця: Цей золотий сонячний птах символізує воскресіння, відродження. Це символ щастя, світла. Вона їсть молодильні яблука, які дарують красу і молодість. Коли ж вона співає, з її дзьоба сиплються перлини. А лише одне її перо освітлює весь казковий сад. Злий чарівник постійно намагається її спіймати і заточити в підземелля. Але йому це не вдається, бо не можна знищити життєдайне світло, яке вона символізує.

– Так і в поезії, злим ґавам не вдалося її замкнути в клітці. А де ж вона поділася?

– А що б ви порадили Жар-птиці для швидшого одужання? Чи є у вас улюблений і дієвий рецепт?

– У мене теж і для Жар-птиці, і для вас є кілька порад. Оскільки Жар-птиця любить читати, і ви, сподіваюся, теж, хочу запропонувати вам кілька вправ для зору, для відпочинку очей. Тож зараз – перерва на фізкультхвилинку.

1 вправа: на 10с сильно-сильно заплющити очі, а потім розплющити їх і розслабити (1-3 рази)

2 вправа: Покласти підборіддя на руки. Зафіксувати. Підвести очі вгору, потім вниз (4 рази) Відпочити 10с. Потім так само вправо і вліво.

3 вправа: Сидячи руки в боки, повертати голову праворуч і дивитися на правий лікоть, а потім вліво так само (1-3 рази).

Учитель: Поки ви діти, а світ дитинства для вас сьогодні реальний, а не казковий, не втомлюйтесь дбати про себе, турбуватися про своє здоров’я, черпати натхнення з книжок, з життя, шукати енергію в рухливих іграх, а головне – мріяти і бачити прекрасне в житті. Повірте, від цього залежить і ваше здоров’я, і ваша внутрішня та зовнішня краса.

Переконаймося в цьому. Пропоную вам спробувати себе в ролі психологів і дослідити, як впливає на людей їхнє емоційне ставлення до світу. Складіть порівняльну таблицю, як сприйняли появу Жар-птиці дорослі й особливо діти, а як старі ґави.

Орієнтовне виконання роботи

Дорослі й діти Старі ґави
«яснішали лиця», бо зраділи «зчинили люту стрекотняву»
«як хороше жити під срнцем Жар-птиці!» Яскравість вважають «непристойною»
«посмутніли лиця», коли Жар-птиця пропала, засумували «Старезна, без ока, та ще й кульгава»

Діти зачитують

Учитель: Спробуйте зробити правильний висновок про те, яку позицію ми повинні формувати по відношенню до світу.

Орієнтовний висновок: Бути оптимістом, радіти життю, тоді будеш щасливим і привабливим і навпаки.

Учитель: Саме такий висновок зробила героїня одного українського мультфільму Мар’яна, яка спочатку постійно вередувала і плакала.

Перегляд уривку мультфільму про Жар-птицю

Учитель: Дитинство – це час радіти життю, а не сумувати та нудьгувати, навіть якщо вам набридла зима і вид уже чекаєте на весну. Пам’ятайте: що б не траплялося, справи, як і в нашої Жар-птиці, підуть на лад. Лихе забудеться – а щасливе майбутнє відкриється несподіваними гранями. Мені особливо приємно про це говорити, бо образ Жар-птиці у нашому місті асоціюється з нашою гімназією, у якій вже 10 років існує літературна студія «Жар-птиця». Її логотип так само 10 років тому намалювали дві тоді ще шестикласниці, а зараз студентки вже 5 курсу Віра Окара і Катя Лупаєнко (слайд). Ось ці красиві й розумні дівчата, які свій шлях в доросле життя теж починали з поезій Ірини Жиленко і цього символічного малюнка.

5. Підбиття підсумків уроку

Учитель:  Підбиваючи підсумки нашого уроку, хочу, аби наша Жар-птиця допомогла вам узагальнити осмислене на уроці. На її яскравих пір’їнах напишіть, що ж повинно бути головним у дитинстві, аби почувати себе здоровим і щасливим.

Діти працюють

Орієнтовні написи: любити світ, любити людей, любити природу, вчитися, дбати про здоров’я, відпочивати, читати книги.

Виставлення оцінок

Учитель: Будь-яка казка, як і наш урок, закінчується. Хочу побажати вам цінувати кожну хвилину свого дитинства, бо:

Щасливе дитинство – це тепла хатинка,

В якій у любові зростає дитинка;

Це мамина пісня, бабусина казка,

Любов усіх рідних, Господняя ласка…

Щасливе дитинство – це друзів багато,

З якими і будні минають, як свято!

Це щедрі сюрпризи і здійснені мріі,

Казкові бажання і щедрі надіі….

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.