9 клас. Українська мова. Тести і завдання “Складне речення”

Пропоную виконати тестові завдання, узагальнивши здобуті знання з теми

1. Знайдіть складне речення. Випишіть, підкресліть граматичні основи:

А) Обважніле гілля дерев, зелень кущів, картоплі — все ніби порозбухало водою (О. Гончар).
Б) За селом шелестіли хліба і пахло полином (А. Головко).
В) Ясне сонце геть підбилося вгору, розсіває своє золоте марево по зеленій долині (Панас Мирний).
Г) У зелених заплавах ховалися ситі крижні й не полохані мисливськими пострілами кулики (М. Чабанівський).
Д) Квітчає парк падучим листом карнизи, ліхтарі, дроти, встилає килимом барвистим бульвари, вулиці, мости (І. Вирган).

2. Знайдіть речення, у якому перед сполучником «і» потрібно ставити кому (розділові знаки пропущено):

А) Коні бігали без вершників і Половці не впізнавали один одного (Ю. Яновський).
Б) У полях диміла місячна курява і тихим посвистом бриніли жита й пшеничні ожереди (М. Стельмах).
В) Сіявся дрібний дощ і зразу замерзав на кущах, на траві, на деревах (О. Донченко).
Г) На річці бухикнуло весло і злякано пискнув кулик (М. Стельмах).
Д) Вже листопад підкрався з-за дубів і гай знімає золоту перуку (Л. Костенко).

3. Знайдіть складне речення, у якому допущено пунктуаційну помилку:

А) Друзі, висівайте доброту, бо вона, як хліб, потрібна людям (Д. Луценко).
Б) Земля тремтить у млості, і ронить пелюстки, і невідомі гості злітаються в садки (М. Рильський).
В) Навкруг рясні стоять сади, платани і каштани, та шелест верб у пам’яті не тане (М. Рильський).
Г) Існує ще й таке правило: вітаючись і прощаючись з людьми, малознайомими або незнайомими, слід уникати скорочених форм вітань і прощань (А. Коваль).
Д) В глибокому яру ніби в’ється оксамитовий зелений пояс, на котрому блищать ніби вправлені в зелену оправу прикраси з срібла (І. Нечуй-Левицький).

4. Вам необхідно визначити, котрий з розділових знаків вжито неправильно:

Вітер-пустун,(А) ніби бавиться з посивілими деревами,(Б) налітає трепетно й поривно,(В) гойдає,(Г) трусить осокори,(Д) і від того над землею стелиться пухнаста заметіль (І. Цюпа).

5. Знайдіть складнопідрядне речення. Випишіть, визначте його тип, намалюйте схему:

А) Над берегом послався невеликий, густо зацвічений білою ромашкою луг (В. Козаченко).
Б) Неволя, як той чад, задурманила людям голови (Панас Мирний).
В) Межи зеленими килимами біліє гречка, наче хто розіслав великі шматки полотна білити на сонці (М. Коцюбинський).
Г) Гаснуть у плавнях комети, тихо вмирає на заході ніч (А. Малишко).
Д) Рожевий пил спадав, синіло все кругом, і коси золоті зоря вплітала в трави (В. Сосюра).

6. Після речення Цвітуть яблуні… треба поставити кому, якщо серед варіантів його продовження вибрати


А пахнуть билі гречки.
Б прийшов травень.
В значить справжня весна.
Г вишні ж уже відцвіли.
Д розносяться пахощі навколо.

7.Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити тире в рядку (розділові знаки пропущено)

А На Балатоні осінь золота пливе в повітрі сива павутина.
Б Друзі розповіли подробиці втеча готувалася давно.
В Віз ламається чумак розуму набирається.
Г Усе ясно великого бажання вчитися та не маєш.
Д Вихід із становища один потрібні негайні енергійні заходи.

8. Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити двокрапку в рядку (розділові знаки пропущено)


А Весна іде красу несе.
Б Я знаю мова мамина свята.
В Боятися вовків у ліс не ходити.
Г Не штука ганьбити штука ліпше зробити.
Д Будеш сіяти з сумом вродить печаль.

9. Складним із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком є речення

А Небо прорізали вогняні стріли, ударив грім, на пильних дорогах знявся вихор.
Б І пригадалося йому дитинство: над водами хиляться лози, лелека пливе в висоті.
В Не щебече соловейко в лузі над водою, не співає чорнобрива, стоя під вербою.
Г Скрізь, де пройшов дощ, свіжо — нарешті дочекалися прохолоди й поживи землі.
Д Кажуть люди: пальцем торкнеш ластів’яче гніздо — птиця одразу покине ваш двір.

10. Складним із підрядним і сурядним зв’язком є речення
А На білу гречку впали роси, веселі бджоли одгули, замовкло поле стоголосе в обіймах золотої мли.
Б Коли тебе в саду стрічаю, сад квітне знову і цілий світ пісні вплітає в твою розмову.
В Тим часом обважнілі садки півдня осипались абрикосами,
земля вже ними була встелена, що й ніде ступити.
Г Там повен двір любистку, цвітуть такі жоржини, і вишні чорноокі стоять до холодів.
Д Здоровенний дуб розлігся, розширився своїм кострубатим гіллям, так що аж темно під ним.

ВІДПОВІДІ З КОМЕНТАРЯМИ

1Б: шелестіли хліба; пахло. У варіанті А вжито однорідні члени речення і узагальнювальне слово, тому це не різні граматичні основи, У варіанті В Дощ сіявся і замерзав тобто 1 граматична основа, у варіанті Г Сонце підбилося і розсіває, у варіанті Д Парк квітчає, встилає.

2А, бо у всіх інших реченнях на початку є спільна для двох граматичних основ обставина

3Б, зайва перша кома між двома однорідними членами речення, які з’єднані сполучником і.

4А. Зайва перша кома, бо не можна ставити кому між підметом і присудком Вітер-пустун ніби бавиться. Тут нема порівняння!

5В, обставинне порівняльне перші дужки квадратні другі круглі

6А, бо ці дві дії не залежать одна від одної і не впливають одна на одну

7В, бо там наслідок, одне спричинює інше

8Б. Я знаю: мова ….. (пояснення) Можна замінити на Я знаю, що мова…

9Г підрядний сполучниковий зв’язок здійснюється за допомогою сполучного слова де, а безспполучниковий, де стоїть тире.

10Б. Підрядна частина починається словом коли, а між 2-ою і 3-ою частинами сурядний зв’язок сполучником і (коми між ними нема, бо у них спільна підрядна частина)

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.