10 клас. Українська література. Леся Українка

Відданість своїм мріям, наполегливе прагнення до мети у вірші “Мріє, не зрадь”. Зображення повені людських почуттів у вірші “Стояла я і слухала весну”

“Стояла я і слухала весну,
Весна мені багато говорила…”

Крок 1 Це цікаво Чи знаєте ви, що виникнення слова “мрія” в українській мові безпосередньо пов’язане з Лесею Українкою? Перегляньте експрес-урок про це. https://www.youtube.com/watch?v=5VOE7YE9aKg

Зараз ми навіть не уявляємо свого життя без слова мрія, воно настільки українське, настільки світле, настільке за своїм звучанням відповідає своєму змісту! У кожного з вас свої мрії. Ними ви зважуєте всі свої зусилля, прагнення, сподівання. А якою є мрія для Лесі Українки?

Крок 2 Поміркуйте над словами Лесі Українки до сестри Ольги. Якою постає перед нами письменниця?

“Не скрию від тебе, — писала Леся Українка до сестри Ольги, — що бувають у мене хвилини розпачу, коли мені здається, що все даремне, що я от-от упаду на дорозі і важкий хрест задавить мене, але се хвилини тільки, взагалі ж я думаю, що хоч сама не житиму, то завжди буду в силі помагати жити іншим, хто тільки схоче моєї помочі”.

Як бачимо, попри всі випробування долі, надія в Лесі була сильніша за песимізм. Сподівання на краще стосувалися не лише особистого життя поетеси, а й передусім надій на перемогу історичної справедливості в питаннях національного звільнення. Під час революції 1905 р. в українського народу з’явився шанс скинути пута російського рабства. Великий оптимізм Леся Українка втілила у вірші «Мріє, не зрадь!..», написаному в цей час. Поезію побудовано у формі внутрішнього монологу ліричної героїні, що звертається до своєї мрії, яку вона ставить у нерозривний зв’язок з життям народу.

Крок 3 Прочитайте поезію в підручнику.

Крок 4 Пройдіть за змістом тест з п’яти питань

1.Адресат звернення ліричної героїні: 

А)Мрія Б) Доля В)Хвороба Г) Життя

2. Виберіть характеристику мрії:

А)остання надія Б)світло безсонних ночей

В) повинна залишатись живою Г) має здійснюватись

3. Загальний настрій поезії:

А)Песимістичний Б) Оптимістичний

В) Оптимізм переплітається з песимізмом

4 Ключові мотиви твору:

А) Бажання жити Б) Можливість вільно висловлюватися

В) Мрія та заклик майбутнього

5. Характерні риси ліричної героїні: 

А) Незламна Б) Цілеспрямована В) Сильна духом

Г) Хоче жити повноцінним життям

Крок 5 Перегляньте відео на пісню. Залиште під ним коментар

«Стояла я і слухала весну…»

Крок 6. Прочитайте матеріал про поезію.

Вірш (1893-1894) увійшов до циклу «Мелодії» з поетичної збірки «Думи і мрії». У ньому втілено нові сподівання й творчі плани Лесі Українки. Про надії на краще вона писала в листі до Драгоманових: «Я тепер в весняному настрої і думками вже не дома, а по світах літаю. Простір для думок великий і планів тьма…». У центрі твору — лірична героїня із цілою симфонією почуттів, навіяних весною. Персоніфікований образ весни нагадує фольклорний: вона « Співала пісню дзвінку, голосну, / То знов таємно-тихо шепотіла». Ця чарівна пора року співзвучна з настроєм дівчини, надихає її, вселяє надії. Вона постає перед нами надзвичайно ніжною, чулою, душевно витонченою. Через уживання в кожному рядку дієслів авторка створює динамічний, швидкоплинний образ весни. Її настрої та настрої ліричної героїні звучать в унісон, і цим створюють особлива атмосфера, інтимна.

Крок 7 Прочитайте поезію.

Крок 8. Роздивіться ілюстрацію до поезії, розміщену в темі уроку. Як, на вашу думку, вона відображає сутність художнього твору? (напишіть в коментарях уроку)

Крок 9. Виконайте завдання 5 на ст.221 підручника (там треба просто переглянути матеріал і поміркувати над ним)

Дякую за роботу! Як завжди, чекаю коментарів

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.