Зарубайте на носі: фразеологізми – це перлини мови, невичерпні скарби народної мудрості
Той, хто прагне до краси власного мовлення, збагачує його фразеологізмами, крилатими висловами, прислів’ями та приказками.
Крок 1 Перегляньте відеоурок за посиланням для повторення теоретичних відомостей про українську фразеологію https://www.youtube.com/watch?v=rORnQ_kOf3Q
Крок 2 Запам’ятайте джерела української фразеології :
- народний побут: з голови до п ‘ят, дати гарбуза, нюні розпускати каламутити воду, передати куті меду;
- вислови античного походження: сізіфова праця, нитка Аріадни,вогонь Прометея, дев’ять муз,ахіллесова п’ята, дамоклів меч, гордіїв вузол;
- біблійні вислови: Хома невірний, терновий вінець, вигнання з раю, терновий вінець, бути притчею во язицех;
- прислів’я та приказки: ліс рубають — тріски летять; і знову за рибу гроші; як Пилип з конопель;
- крилаті вислови видатних людей: Без надії сподіваюсь (Леся Українка); Мертві душі (М. Гоголь);
- деякі професійно-технічні вислови: ланцюгова реакція, абсолютний нуль, кинути якір, передати естафету , хід конем, на різних широтах.
Крок 3 Виконайте завдання
1. Знайдіть у наведеному уривку фразеологізми, випишіть, напишіть їхнє лексичне значення.
Юхрим таки доскочив свого: спочатку працював у волості податковим збірщиком, а тепер працює там фінінспектором. На новій службі він ще більше запишався. Тепер, кажуть, до Юхрима попливли грубі гроші, не стільки чисті, як нечисті. На його весіллі, розповідали гостроязикі, навіть пташине молоко було. На службі зелені Юхримові очі помаснішали, коржасті щоки підійшли, притопили носа. Я стою біля дверей. Юхрим підозріло черкнув мене поглядом і в’їдливо запитав: – У тебе, жовтодзьобе, є баланс у голові? – Натурально! – зопалу відповідаю Юхримовим словом, а воно одразу спалахує в круглих очах інспектора таким зеленим зловістям, що я враз прикушую язик і розпутую ноги. – Ти що смаленого вовка не бачив? – посунув на мене Юхрим.– То побачиш! Не тепер, так в четвер.
2. Виберіть одне із слів, що в дужках, і утворіть можливі словосполучення
1. (Громадський, громадянський) лірика, думка. 2. (Батьків, батьківський) голос, комітет. 3. (Ефектний, ефективний) жест, співробітництво. 4. (Діалектний діалектичний) наголос, підхід. 5. (Змістовий, змістовний) неточність, доповідь. 6. (Дійовий, діючий) особа, армія. 7. (Корисний, корисливий) справа, людина. 8. (Музикальний, музичний), людина, школа. 9. (Криштальний, кришталевий) вода, ваза. 10. (Особовий, особистий) річ, рахунок. 11. (Прозовий, прозаїчний) твір, життя. 12. (Робітничий, робочий) одяг, клуб. 13. (Рятувальний, рятівний) крок, експедиція. 14. (Тактовний, тактичний) людина, прийом.
3. До наведених слів і словосполучень доберіть іншомовні відповідники, подані в дужках.
І. Художнє читання, швидкий поїзд без частих зупинок, власноручний підпис, життєпис, уподібнення, широка мощена дорога, шафа для схову цінних паперів, кінець, передовий загін війська, кімната для навчання, застаріле слово, віршовий розмір, гучномовець, місяцехід, поневолення, прийдешній, особа, вступник. (І. Грядущий, автограф, луноход, громкоговоритель, аудиторія, асиміляція, експрес, персона, біографія, сейф, ар’єргард, фініш, архаїзм, дактиль, декламація, абітурієнт, магістраль, кабала)
ІІ. Промисловість, продажність, обмін, рішення, всесвіт, відсоток, краєвид, кіннота, лаштунки, льотчик, водій, воротар, кріпость, півники, чиряк, сухоти, обрій, кількісний, окислення, показовий, недокрів’я, описовий, розумовий. (ІІ. Космос, бартер, ландшафт, пілот, ірис, резолюція, фортеця, голкіпер, шофер, оксидація, анемія, процент, індустрія, кавалерія, фурункул, квантитативний, експоненціальний, куліси, туберкульоз, дескриптивний, інтелектуальний, горизонт, корупція).
4. Творче завдання Напишіть невеличкий твір із фразеологізмами. Легкий хліб, і сміх і гріх, землі під ногами не чути, не по собі, ані на волосинку, на гарячому піймати, туману напустити, непочатий край, з неба впасти, гнути спину, ламати списи, пам’ятати до нових віників, давати перцю, ні в зуб ногою, в око впасти, китайська стіна, хто як уміє, іронія долі.