Крок 1 Прочитайте теоретичний матеріал про прийменник як службову частину мови.
Прийменник – незмінна службова частина мови, яка разом з іменником, числівником або займенником у формі непрямих відмінків указує на об’єкт дії, напрям, час, місце, причину, мету та інші значення.
Прийменники не мають лексичного значення. Проте разом із відмінковими формами іменників, займенників та числівників вони можуть указувати на:
Місце: до, від, у , біля, за, по, посеред, край, поміж, довкола, поза – (По діброві вітер віє, гуляє по полю,
Час: від, до, на, з,о, після, через, упродовж – (Сумним бузок стає під вечір.)
Причину: з, від, од, завдяки, у зв’язку,з нагоди, через, зважаючи на – (Повітря тремтить від спеки.)
Мету: за, на, для, задля, заради, в ім’я – (А я піду за волю проти рабства.)
Кількість: (У майстерні невеликі, на чотири шибки, віконця.)
Допуст: незважаючи на, всупереч – (Незважаючи на дощ, у всіх був гарний настрій. Треба йти до мети всупереч негараздам.)
Умову: за умови, у випадку, при, без – (у випадку програшу)
Вказують на об’єктні відносини: про, за, із, зі – (про неї, із її сестрою, за красивого юнака)
Найчастіше прийменники стоять при іменнику.
З усіма частинами мови прийменники пишемо окремо!
Крок 2 Доповніть інформацію матеріалом вашого підручника: параграфи 33, 34
Крок 3 Виконайте завдання. У кожному реченні підкресліть службові частини мови, вгорі надпишіть, яка саме це частина мови
1. Скажи що-небудь, щоб я тебе побачив (Сократ).
2. Слово – найтонше доторкання до серця (В.Сухомлинський).
3. Умій вчасно сказати і вчасно замовкнути (Народна мудрість).
4. Отакий-то наш отаман, орел сизокрилий (Т.Шевченко).
5. Не скорить серця ні злоба, ні туга (П.Скунць).
6. Із-за лісу, з-за туману місяць випливає (Т.Шевченко).
Крок 4 . Виконайте вправи за підручником: впр.268, впр.274
Крок 5. Перегляньте відеоурок за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=Pu_kWFpU9fE
Крок 6 Виконайте тести на повторення
1.Морфологія – це …
а) розділ граматики ,що вивчає частини мови;
б) розділ граматики ,що вивчає лексичний склад мови;
в) розділ граматики ,що вивчає будову слова;
г) розділ граматики ,що вивчає звуковий склад мови;
2. За значенням і функціями розрізняють частини мови:
а) самостійні і службові;
б) самостійні, службові і вигук; .
в) змінні і незмінні;
г) самостійні і змінні.
3.Скільки є самостійних частин мови ?
а) 6;
б) 10;
в) 4;
г) 8.
4.У котрому рядку правильно названо самостійні частини мови?
а) іменник, сполучник,дієслово,займенник, прикметник,числівник;
б) іменник, прикметник,числівник, дієслово,частка, займенник;
в) іменник, займенник, числівник, дієслово,прикметник,прислівник;
г) іменник, прикметник, сполучник, частка, прийменник, вигук .
5. У котрому рядку всі слова є іменниками ?
а) читанка, відмінник, гнів, біль;
б) дошка, крейда,співати, радість;
в) глядач, циркач, копати, вісім;
г) вимова, левада, літити, зима.
6. У словах якого рядка всі іменники чоловічого роду?
а) біль, кір, насип,Сибір;
б) кір, грип, метро, степ;
в) кафе, розпродаж, розпач, щирість;
г) соловей, шофер, день,рослина.
7. У словах якого рядка всі іменники жіночого роду?
а) купіль, піаніно, гуаш, турист;
б) синь, радість, серце,поні ;
в) жирафа, путь, морозиво, золото;
г) філія, любов, клавіша, жовч.
8. Прикметники змінюються:
а.числами і відмінками;
б.за родами і відмінками;
в. за числами, за родами і відмінками (в однині);
г. тільки за родами.
9. Дієслово – це частина мови , яка:
а. вказує на назву предмета;
б. вказує на кількість предметів;
в. вказує на дію предмета;
г. вказує на ознаку предмета.
10. Установіть відповідність між словами та частинами мови, до яких вони належать.
а. Там, попідвіконню, добре, навесні. 1. Іменники.
б. Семеро, троє, вісім, мільйон. 2. Прислівники.
в. Четвірка, трійка, отара, зграя. 3. Займенники.
г. Дводенний, зелений, тризначний, 4. Прикметники.
десятирічний. 5. Числівники.
11. Вкажіть рядок,у якому всі числівники кількісні :
а. сто, два, тисяча, сорок;
б. третій, три, десять, десятеро;
в. одна друга,п’ятнадцять, вісьмий;
г.восьмеро, вісімдесят, другий, шість .
12. У якому рядку всі слова є особовими займенниками?
а. Його, нею, нас, тобою.
б. Ваш, їхній, весь, всякий.
в. Сьомий, оцей, мамин, батьків.
г. Себе, хто, що, чий.
10. У якому рядку всі прислівники пишуться разом?
а. З/ранку, в/осени, в/літку, с/тиха.
б. По/нашому, ген/ген, на/світанку, у/зимку.
в. Далеко/далеко, з/відусіль, з/низу, на/право.
г. З/вечора, до/дому, на/щастя, по/літньому.
13. У котрому рядку всі числівники порядкові ?
а.першого, двадцятий, третьому,двадцять другому;
б. дев’ятьома,сімнадцятим, четвертого,чотирьох;
в. шістдесят, тисячний, п’ятий,шестеро;
г. двоє,кільканадцять, сотий,чотирнадцятий.
14. Позначте рядок, у якому всі прикметники є присвійними.
а. зозулин, сестрин, хліборобів, ковалів;
б. шевченківський, молочний братів, заячий;
в. доччин, Маріїн, чоловіків, інститутський
г. Миколин, бригадирів, дівчачий, бадьрий
15. У якому рядку всі дієслова з не пишуться разом?
а. Не/виконати, не/написати, не/бути, не/вміти.
б. Не/хотіти, не/дивитися, не/додивитися, не/знати.
в. Не/зрозуміти, не/забути, не/спитати, не/вказати.
г. Не/навидіти, не/хтувати, не/добачати, не/доїдати.
16.Займенниками є слова:
а. мені, ти, ви, вас, тобі;
б. і, а, але, й ,до;
в. на, у, в, під, через;
г. для, біля, мені,ти.
17. Прислівник – це :
а. службова частина мови;
б. самостійна частина мови;
в. самостійна незмінна частина мови;
г. змінна частина мови.
18. Запишіть ,як ви розумієте вислів:
Прикусити язика-….
а. замовкнути;
б. зробити собі боляче;
в. розмовляти;
г. набрати в рот води.
19.Знайдіть правильну відповідь. Котра година?
а. вісім годин ранку;
б. восьма година;
в. сім годин шістдесят хвилин ;
г. двадцята година ранку.
20. Установіть відповідність між власними назвами та тематичними
групами їх.
а. Закарпаття. 1. Власні імена людей.
б. Оксана. 2. Географічні назви.
в. Біблія. 3. Позначення предметів духовної культури.
г. “Антей” (літак). 4. Позначення предметів матеріальної культури.
5. Назви періодичних видань.