8 клас. Українська мова. Повторення з теми “Звертання і вставні слова”.

1. Письмово повторити теорію:

– Що називається звертанням?

– З якою метою звертання використо­вуються в усному й писемному мовленні?

– Які звертання є за будовою? Навести приклади

– Коли ставимо розділові знаки в реченнях із звертаннями? Навести приклади.

– Які слова називаються вставними? Навести приклади.

2. Записати в одну колонку звертання, а в другу — вставні слова, словосполучення, речення. Пояснити їх правопис.

      Сину, треба думати, сизокрилий, соромно сказати, Вітчизно моя, може, люди, дозвольте, Ніно Павлівно, тато його був у відрядженні, Україно, з іншого боку, червоні троянди, безумовно, брати, між ін­шим, дорогі мої однокласники, зрештою, мово рідна, мій друже, без сумніву, між нами кажучи, о земле, будь ласка, по-моєму, чудовий краю, на мою думку, по-перше, вітре, далі солов’їні, по-друге, до ре­чі, щастя мені тоді настало, вечірнє сонце, безперечно.

3. Скласти по три речення зі звертаннями і вставними кон­струкціями.

4. Записати речення, розставляючи потрібні розділові знаки.

    1. Археологи знайшли на схилах Старокиївської гори фундаменти князівського палацу, в якому цілком можливо жив сам Кий (П. Загребельниії). 2. Пісня здавалося бриніла вже в ньому (М. Коцюбинський). 3. Повна хата людей і видно якісь питання обмірковують (А. Головко). 4. Нащо б бачте те згадувать що давно минуло (Т. Шевченко). 5. Не­си ж мене коню по чистому полю (І. Франко). 6. Веселеє колись село Чомусь тепер мені старому Здавалось темним і німим (Т. Шевченко). 7. — Мамо гляньте як видно надворі (І. Нечуй-Левицький). 8. Ось на­решті видно віддалік її будинок (Ю. Яновський). 9. Розваж мене музо моя ти порадо Так тяжко на серці в цей вечір мені (Леся Українка). 10. Як дитиною бувало упаду собі на лихо То хоч в серце біль дохо­див Я собі вставала тихо (Леся Українка).

5. Робота з текстом

Прочитати висловлювання. Чи можна назвати його текстом? Ар­гументувати свою думку. Дібрати заголовок.

       У кожного з вас друзі є найпотаємніша найсвітліша мрія про май­бутнє ким бути один напевно хоче стати льотчиком другий металур­гом третій комбайнером четвертий учителем адже безліч світлих доріг перед юними громадянами демократичної країни і в кожного з них безумовно є своє заповітне бажання як добре мріяти про майбутнє як кажуть людина без мрії що птах безкрилий однак тільки та мрія не безплідна яка тісно пов’язана з життям з працею в ім’я Батьків­щини над усе ми цінуємо труд ми славимо тих чиї груди прикраша­ють ордени й золоті медалі у нас не повинно бути ледарів дармоїдів білоручок ви друзі мабуть найщасливіші люди на Землі бо жити вам і творити у світлому майбутньому (За Б. Баклановим).

Завдання до тексту:

1.Визначити межі речень і поділити його на абзаци.

2.Записати, розставивши розділові знаки.

3.Назвати речення зі звертаннями і вставними словами.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.