Тарас Шевченко. Балада “Причинна”, послання «До Основ’яненка»,
вірш «Думка» («Нащо мені чорні брови…»).
Хід уроку
- Повторення біографії. Встановіть відповідність
1 | Село, де народився Т.Г. Шевченко | А | Перший арешт Т.Шевченка | |
2 | «Кобзар» було видано… | Б | Його взяли художником в наукову експедицію для вивчення Аральського моря | |
3 | 5 квітня 1847 року—це | В | У 1840 році | |
4 | 1848 рік. Поетові всміхнулася крихта куцого щастя | Г | Кирилівка | |
5 | 1859 рік | Д | Третій арешт |
- Пригадайте, що таке балада (це віршований твір з гострим драматичним сюжетом любовного, казково фантастичного, легендарно-історичного чи героїко-патріотичного змісту, часто з елементами метаморфоз). Яку баладу Шевченка ми вчили в 7 класі?
Коментар учителя: у своїй ранній творчості, як романтик, Тарас Шевченко звернувся до жанру балади. Перша балада «Причинна». «Причинна» — один із ранніх творів Шевченка, написаний ще до його викупу з кріпацтва. В автобіографії поет зазначив, що перші вірші складалися ним у Петербурзі в Літньому саду.
Значення слова «причинна» – те саме, що божевільна.
Прослухайте твір за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=82xHgLo-KI0
Прокоментуйте по можливості вислів (письмово)
«Причинна» – то перше його чаклунство. «Кобзар» відкривається першим твором «Реве та стогне Дніпр широкий». Але це неймовірно – не тільки як початок творчості! Це взагалі неймовірна магія – світ музики у слові. Музика між словами – світ загадковий і невловимий, як сам феномен «Причинної» – завороженої дівчини, що розминулася зі своєю долею» (Є. Сверстюк)
Учитель: Особливе місце серед ранніх творів Шевченка посідає поезія «До Основ’яненка», де Шевченко роздумує над славним козацьким минулим і звертається із словами вдячністю до українського письменника Григорія Квітки-Основ’яненка за його невтомну працю з популяризації української історії.
Прочитайте поезію «До Основ’яненка». https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=736
Поміркуйте письмово (1-2 речення)
- Яким почуттям пройнята поезія?
- Чому, на вашу думку, Т. Г. Шевченко з перших рядків поезії переймається тим, що зникла Січ?
- Що має на увазі автор, коли закликає Основ’яненка «співай же їм, мій голубе. Про Січ, про могили, коли яку насипали, кого положили. Про старину, про те диво, що було, минуло…»
- Як ви розумієте рядки:
Наша дума, наша пісня
Не вмре, не загине.
Ось де, люде, наша слава,
Слава України!
Учитель: Пропоную до розгляду ще одну поезію раннього періоду:
«Думка» («Нащо мені чорні брови…») – пісенний ліричний вірш. Виражений у монолозі невеликого розміру. У поезії «Думка» («Нащо мені чорні брови…») нескладна композиція, в якій стисло, сконцентровано виражено переживання дівчини-сироти. Молода дівчина залишилася сиротою, її зрадив коханий. Трагізм ситуації у тому, що немає жодної людини, яка може просто вислухати і пожаліти дівчину. Починається вірш з риторичного питання «Нащо мені чорні брови, нащо карі очі, нащо літа молодії, веселі дівочі?», що вказує на відчай, неможливість вирішити проблему. Своє серце дівчина порівнює з пташкою в неволі. Лірична героїня доведена до відчаю, бо з’являється бажання помсти. Вона бажає горя зрадливому коханому.
Прочитайте цю поезію. http://litopys.org.ua/shevchenko/shev107.htm
Чому, на вашу думку, Шевченко пише про нещасливу долю дівчини?
Як це перегукується з його особистим життям?
Висловіть власні думки (4-5 речень) стосовно ранньої творчості Шевченка