9 клас. Українська література. Рання творчість Шевченка.

Тарас Шевченко. Балада “Причинна”, послання «До Основ’яненка»,

вірш  «Думка» («Нащо мені чорні брови…»).

Хід уроку

  1. Повторення біографії. Встановіть відповідність
1 Село, де народився Т.Г. Шевченко   А Перший арешт Т.Шевченка
2 «Кобзар» було видано… Б Його взяли художником в наукову експедицію для вивчення Аральського моря
3 5 квітня 1847 року—це В У 1840 році
4 1848 рік. Поетові всміхнулася крихта куцого щастя Г Кирилівка
5 1859 рік Д Третій арешт
  • Пригадайте, що таке балада (це віршований твір з гострим драматичним сюжетом любовного, казково фантастичного, легендарно-історичного чи героїко-патріотичного змісту, часто з елементами метаморфоз). Яку баладу Шевченка ми вчили в 7 класі?

Коментар учителя: у своїй ранній творчості, як романтик, Тарас Шевченко звернувся до жанру балади. Перша балада «Причинна». «Причинна» — один із ранніх творів Шевченка, написаний ще до його викупу з кріпацтва. В автобіографії поет зазначив, що перші вірші складалися ним у Петербурзі в Літньому саду.

Значення слова «причинна» – те саме, що божевільна.

Прослухайте твір за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=82xHgLo-KI0

Прокоментуйте по можливості вислів (письмово)

«Причинна» – то перше його чаклунство. «Кобзар» відкривається  першим твором «Реве та стогне Дніпр широкий». Але це неймовірно – не тільки як початок творчості! Це взагалі неймовірна магія – світ музики у слові. Музика між словами – світ загадковий і невловимий, як сам феномен «Причинної» – завороженої дівчини, що розминулася зі своєю долею»  (Є. Сверстюк)

Учитель: Особливе місце серед ранніх творів Шевченка посідає поезія «До Основ’яненка», де Шевченко роздумує над славним козацьким минулим і звертається із словами вдячністю до українського письменника Григорія Квітки-Основ’яненка за його невтомну працю з популяризації української історії.

Прочитайте поезію «До Основ’яненка». https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=736

Поміркуйте письмово (1-2 речення)

  • Яким почуттям пройнята поезія?
    • Чому, на вашу думку, Т. Г. Шевченко з перших рядків поезії переймається тим, що зникла Січ?
    • Що має на увазі автор, коли закликає Основ’яненка «співай же їм, мій голубе. Про Січ, про могили, коли яку насипали, кого положили. Про старину, про те диво, що було, минуло…»
    • Як ви розумієте рядки:

Наша дума, наша пісня

Не вмре, не загине.

Ось де, люде, наша слава,

Слава України!

Учитель: Пропоную до розгляду ще одну поезію раннього періоду:

«Думка» («Нащо мені чорні брови…») – пісенний ліричний вірш. Виражений у монолозі невеликого розміру. У поезії «Думка» («Нащо мені чорні брови…») нескладна композиція, в якій стисло, сконцентровано виражено переживання дівчини-сироти. Молода дівчина залишилася сиротою, її зрадив коханий. Трагізм ситуації у тому, що немає жодної людини, яка може просто вислухати і пожаліти дівчину. Починається вірш з риторичного питання «Нащо мені чорні брови, нащо карі очі, нащо літа молодії, веселі дівочі?», що вказує на відчай, неможливість вирішити проблему. Своє серце дівчина порівнює з пташкою в неволі. Лірична героїня доведена до відчаю, бо з’являється бажання помсти. Вона бажає горя зрадливому коханому.

Прочитайте цю поезію. http://litopys.org.ua/shevchenko/shev107.htm

Чому, на вашу думку, Шевченко пише про нещасливу долю дівчини?

Як це перегукується з його особистим життям?

Висловіть власні думки (4-5 речень) стосовно ранньої творчості Шевченка

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.